Zeii erau doar niste puteri mistice pentru
inceputurile istoriei religiei romanilor. Dupa secolul sase, in care a avut loc
contactul cu Grecii si cultura lor, au inceput sa fie adorati zei cu forme
umane. Romanii puneau accent pe fenomenul numit pax deorum, pacea zeilor, prin
care isi asigurau prosperitatea si bunastarea. Fiecare loc, imprejurare sau
obiect avea propriul zeu ocrotitor si existau foarte multi zei cu atributii
marunte, dar importante pentru romani.
Cele doua variante ale intemeierii Romei stau
la baza unor legende, cu eroi greci si cu zeitati. Prima dintre cele doua,
varianta alaptarii celor doi gemeni, Romulus si Remus de catre lupoaica mitica
are loc in jurul anului 753 i.Hr., cand unchiul acestora ii pune intr-un cos si
ii lasa sa pluteasca pe raul Tibru, pentru a-i ucide si a nu putea sa preia
puterea cand vor fi mari. Acesta obtinuse puterea in mod abuziv de la bunicul
gemenilor, Numitor si incerca sa o pastreze cat mai mult. Cei doi gemeni erau
fii lui Marte si lui Rhea Silvia, o muritoare. Au fost gasiti de o lupoaica ce
i-a alaptat si i-a crescut in pestera Lupercal, fiind gasiti mai tarziu de
pastorul Faustulus si de sotia sa. Acesta i-a luat in grija pana cand au
crescut si au decis sa se razbune pe nedreptatea comisa de unchiul lor. L-au
restabilit la tron pe Numitor si au decis sa isi infiinteze propriul oras. Din
cauza neintelegerilor, s-a hotarat ca zeii sa decida asupra celui ce va avea
priviliegiul de a intemeia cetatea. Soarta l-a ales pe Romulus, care a comis un
fratricid si l-a ucis pe Remus.
Ce-a de-a doua varianta a intemeierii Romei
este un fel de continuare la
Razboiul Troian din secolele 12 si 13 inainte de Hristos.
Eneas, fiul lui Venus si lui Anchise, print Troian, paraseste Troia impreuna cu
supravietuitorii razboiului si ajunge in Cartagina unde regina locului, Dido,
se indragosteste de el. Paraseste Cartagina si fondeaza apoi Roma, pe
teritoriul Latium-ului. Poetul Virgiliu rezolva diferenta de aproape 400 de ani
intre cele doua povestiri, spunand ca Eneas se casatoreste cu Lavinia, fiica
unui rege din Latium, urmandu-i acesta la tron si infiintand Roma, fiind un
urmas indepartat al lui Romulus.
Zeii romani au fost asociati unor locuri,
imprejurari si ajunsesera foarte numerosi, incat se putea spune ca mai repede
ai gasi un zeu decat un om. Usa de la intrarea in casa avea propriul zeu,
Ianus, vatra avea o zeita ocrotitoare, Vesta, care era totodata zeita focului,
laralia, o incapere a casei era locul ofrandelor pentru zeii Lari, ocrotitori ai
caminului.
Zeii amorfi au predominat in religia romana,
ei neavand o personalitate proprie, ci functia indeplinita contand mai mult
pentru credinciosi. Pe langa zeii existenti, Jupiter, Marte si Quirinus, au
fost preluati altii, precum Minerva, Iunona, Castor, Polus etc.
In anul 509 se infiinteaza Republica, iar
fiecare consul si guvernator facea cate un legamant sacru in fata zeului
ocrotitor al poporului, generalii care castigau batalii importante aduceau
ofrande si jertfe, ajungandu-se mai tarziu la sacrificii umane, interzise de
primii crestini. Pe masura ce Imperiul Roman se extindea, se intalneau credinte
religioase variate, apartinand popoarelor cucerite. Astfel au fost preluati zei
Persi, Celti, Greci si eroi, precum Hercule sau Heracles. Au aparut in timp, Diana, Mercur, Pluto,
Neptun, Vulcan si Venus, Cybele si Mitra, care a dus la aparitia crestinismului
intr-un tarziu.
Printre
practicile religioase ale vremurilor se numara adorarea imparatilor ca pe zei,
aceasta fiind una din dorintele lui Cezar. Acesta si-a ridicat o statuie cu
inscriptia „deo invicto”, ceea ce i-a scazut popularitatea printre cetateni,
ucis apoi intr-un complot. Intr-o prima etapa, nu s-a acceptat venerarea unui
simplu om ca pe un zeu, dar mai tarziu au mai existat conducatori care au
acceptat ofrande si jertfe in semn de loialitate a poporului fata de el.
Odata cu introducerea crestinismului, acesta a
fost favorizat de o perioada de declin a vechilor practici considerate pagane,
de-acum incolo si imparatii Constantin cel Mare si Teodosie I au contribuit la
introducerea crestinismului ca religie oficiala in Imperiul Roman. Inevitabilul
s-a produs, cand dupa declinul imperiului Roman au aparut cele doua biserici si
conflictele intre patriarhul de la
Roma si cel de la Constantinopol.
Din cauza ca Romanii au fost un popor
agricultor, cererile taranilor au fost de a le fi protejate holdele si
campiile, iar ofrandele constau in animale, vinuri sau parfumuri. Zeii casei
primeau ofrande tot in alimente, interesant fiind ritualul de multumire zeitei
Vesta: se arunca o bucata de mancare in camin si se spuneau rugaciuni. Romanii
venerau in special zeii cu puteri mari, mistice si credeau in acestea. Cu cat
expansiunea se facea mai repede, cu atat mai mult oamenii erau incurajati sa-si
adore zeul. Preotii si preotesele trebuiau sa faca legaminte de castitate si
devotament fata de zeul ales si daca incalcau aceste juraminte erau torturati,
biciuiti sau omorati. La un moment dat, in istoria Republicii, oamenii erau
chiar fortati sa aduca jertfe, altfel erau sacrificati pe loc. Aceste practici
au fost interzise mai tarziu, din cauza cruzimii lor.
Misticismul mitologiei romane a inspirat
poeti, sculptori, pictori si muzicieni in creearea unor opere foarte cunoscute,
cum ar fi volumul „Metamorfoze” al lui Ovidiu, „Eneida” lui Virgiliu, „Dido si
Enea”, piesa de teatru regizata de Henry Purcell in 1689. Tablouri faimoase
sunt „Nasterea lui Venus” de Sandro Boticelli, statuia „Fantana Tritonului”,
inspirata de scrierile lui Ovidiu.
Acca Larentia
|
Ocrotitoarea
sarcinilor dar si zeita a mortii . Era socotita mama zeilor Lari;
|
Aesculapius
|
zeul
medicinei
|
Bona Dea
|
Zeita
protectoare a femeilor si cu atrubutii oraculare. Misterele ei se celebrau
intr-o padure de pe colina Aventinus.
|
Bonus Eventus
|
Zeu
ocrotitor in vechime al campurilor si recoltelor. Invocarea lui va servi
drept urare de succes si preferatul soldatilor in perioada Imperiala.
|
Caelus
|
Zeu
simbolizand cerul. Socotit tatal lui Saturnus si sotul zeitei Vesta.
|
Clementia
|
Zeita
a indurarii, iertarii si milei.
|
Concordia
|
Zeita
bunei intelegeri si prieteniei, opusul Discordiei
|
Copia
|
Zeita
belsugului, personificarea abundentei casnice si a avutiei
|
Diana
|
Zeita
arhaica echivaland cu Artemis, simbol al luminii si ocrotitoare a vanatorii.
|
Discordia
|
Zeita
neintelegerilor si vrajbei
|
Fama
|
Zeita
reputatiei si faimei
|
Fames
|
Zeita
foametei
|
Febris
|
Zeita
frigurilor
|
Feronia
|
Zeita
care simbolizeaza vitalitatea primaverii. Proteja paduri, izvoare si
vegetatie.
|
Flora
|
Zeita
florilor, infloririi cerealelor, pomilor si plantelor
|
Fortuna
|
Zeita
sortii. Era reprezentata cu ochii legati, simbolizand soarta oarba
|
Ianus
|
zeu
al creatiei, al inceputului si al intrarilor si iesirilor.
|
Iuno/ Iunona
|
Zeita
principala, maica divina a lumii, sotia lui Iupiter.
|
Iupiter
|
zeul
suprem, ocrotitorul Romei.
|
Iustitia
|
Zeita
personificand dreptatea. Era reprezentata legata la ochi de obicei
|
Laetitia
|
Zeita
personificand bucuria exterioara
|
Laverna
|
Zeita
hotilor si a castigului necinstit
|
Liber Pater
|
zeu
al sportului si al inmultirii.
|
Libertas
|
Zeita
simbolizand libertatea, cu un sceptru in mana stanga.
|
Libitina
|
zeita
ceremoniilor funebre si a mortii
|
Luperca
|
zeita
protectoare a pesterii Lupercal unde lupoaica mitica i-a alaptat pe Romulus
si Remus
|
Lupercus
|
zeu
ocrotitor al turmelor.
|
Marte
|
zeul
razboiului, care provine din fuziunea mai multor zei antici
|
Neptunus
|
zeu
total al marii
|
Orbona
|
zeita
ocrotitoare a orfanilor si patroana sterilitatii.
|
Parce
|
zeitele destinului, veghind nasterile
|
Pax
|
zeita
personificatoare a pacii.
|
Pietas
|
zeita
ce personifica respectul evlavios si cucernicia fata de zei
|
Portunus
|
zeu
ocrotitor al porturilor
|
Venus
|
zeita
frumusetii, personificare a frumusetii feminine.
|