Dante Alighieri, unul dintre cele mai
reprezentative spirite ale civilizaţiei europene şi ale umanităţii în
întregimea ei, s-a născut la
Florenţa , într-o familie de
bună reputaţie dar cu posbilităţi modeste , la 21 mai 1265.
După
studii dirijate de căurarul Brunetto Latini cu care a învăţat teologie ,
filozofie , arta poetică , după primele afirmări literare în tovărăşia lui
Guido Cavalcanti , Cino da Pistoia , Lapo Gianni , el a intrat în slujba
cetăţii . În iunie 1289 a
luat parte la lupta de la
Campaldino unde florentinii i-au învins pe toscani. Împărţite
între guelfi - partizani ai papii , şi ghibelini - partizani ai împăratului
german care revendica supremaţia fostului Imperiu roman , cetăţile Italiei duceau
pe atunci lupte cărora le va cădea victimă şi Poetul florentin apartenent , prin familie
, partideei guelfe.
Din
tinereţe - marcată prin puternica dragoste pentru Beatrice Portinari care îi
inspira prima operă , Vita nuova - Dante nutreşte idealul nemuririi pe care
vrea să-l slăvească într-o operă fără precedent . În acest proiect asociază
profunzime de gândire , talent - poetic , erudiţie umanistă , disciplină
şcolastică şi tenacitate , calităţi care fac din el nu numai autorul de-a
pururi celebru al Divinei Comedii , dar şi un înalt exemplu de realizare umană
în slujba unei opere supraumane. Divina Comedie , opera sa de culme
impresionează până astăzi nu numai prin elevaţia ideilor , bogăţia ştiinţei ,
măestria alcătuirii , dar mai ales prin constatarea neverosimilă că monumentul
este opera unui singur om care a creat în cele mai triste condiţii de dăruire -
acelea ale proscrisului .
Optând
între guelfii " negri " - partizani ai papii - şi cei
"albi" - partizani ai independenţei
Florenţei - pentru cei din urmă , Dante este comdamnat în 1302 la exil
perpetuu şi-şi sfârşeşte zilele pribegind prin cetăţile din nordul Italiei.
Până la hotarul vieţii sale el a crezut într-o întoarcere acasă ,
punându-şi nădejdea în biruinţa lui Henric al
VII-lea de Luxemburg , împăratul German care aspira la tronul de împărat al
vechii Rome şi care
- credea Poetul - ar fi putut realiza visul lui de
unitate şi pacificare a Italiei.
Decepţionat , Dante găseşte un ultim refugiu la Ravenna , unde moare
la 13 spre 14 septembrie 1321.
Peregrinările
nu i-au împiedicat însă Poetului împlinirea vocaţiei. Într-un inimitabil edificiu literar el a
clădit nemuritoare trepte
- Operele minore - încununate cu opera majoră , Divina
Comedie , scrisă , probabil între 1307 şi 1321.
Opera
lui Dante a fost supusă celor mai diverse aprecieri , mărturie a nesiguranţei
spiritului critic european în decurs de şapte secole. Voltaire l-a declarat
" ilizibil " , iar Shelley " puntea azvârlită peste fluviul
timpului , care uneşte lumea modernă cu cea veche ". Două judecăţi
adevărate îl definesc pentru cititorul
contemporan : " Un mare poet , cel mai înalt chip de poet care se înălţa
în Europa , între Vergiliu şi Shakespeare "(Louis Gillet) şi
" Mai mult decât oricare altul a slujit
pentru întemeierea naţiunii italiene" (Marc Monnier).
Operele
minore ale lui Dante apar pentru prima oară în limba română în anul 1971. Minore este denumirea prin
care istoricii literari le-au deosebit de marele document , marea operă a Poetului
, Divina Comedie. Considerate separat , ele ar fi fost însă capabile , chiar
fără scrierea de încununare , să-l asigure lui Dante un loc în istoria
cugetării şi literor medievale. Literatura noastră s-a străduit mai întâi , cum
era firesc , si cu eforturi mereu răsplătite la care s-au asociat poeţi şi
cărturari de seamă , ca Ion Heliade Rădulescu , Nicu Gane sau George Coşbuc ,
să dobândească o versiune românească a Divinei Comedii cât mai aproape de
înţelesul şi mâestria originalului ; exerciţiu şi ambiţie rezervate fiecărei
generaţii literare şi care justifică ultima , remarcabilă tălmăcire a Etei
Boeriu (Bucureşti , 1965). Între prima traducere integrală a poemului divin -
aceea a lui George Coşbuc , tipărită în 1925 -1932 - şi întregirea operei lui Dante
în vestmânt românesc prin Scrierile minore - 1971 - au trebuit să treacă
aproape patru decenii.
Acum
mai bine de un secol , proiectând un început de bibliotecă universală , Ion
Heliade Rădulescu amintea pe Dante între " cei mai remarcabili autori
antici şi moderni ale căror scrieri au contribuit spre împlinirea faptei mari a
civilizaţiunii , spre formarea minţii şi inimii umane , spre perfecţia omului
".
Operele
minore , fără a avea toate , frumuseţea sau profunzimea Divinei Comedii ,
reprezintă , cum observa cândva Nicolae Iorga despre creaţia lui Dante , "
acelaşi izvor al unei lieraturi care , dacă nu e înţeleasă întreagă de toţi ,
are ceva pentru oricine şi nu e străină de nimeni în ceea ce constituie
adevărata ei esenţă ". Această operă dezvăluie trăsături ignorate din Dante
gânditorul , luptătorul , poetul , omul şi reuşesc să ni-l apropie şi mai mult
pe acela care , cum îi plăcea batranului nostru cărturar să-l evoce , a
fost " un suflet din sufletul
epocii sale , cum a fost carne din carnea oamenilor de atunci ".
Amestecul
de ficţiune şi realitate , ştiinţa şi poezie , şcolastica şi lirism care ne
poate stingheri în lectura primei opere a lui Dante constitue totuşi cel mai
bun exerciţiu pentru introducerea în întreaga creaţie a poetului , pentru
înţelegerea şi preţuirea ei.
Preocupările
pe care nu le putea încă armonic exprima la douăzeci şi şapte de ani devin în Divina
Comedie faţadele organice ale aceleiaşi realităţi supreme, căreia Dante îi
închinase încă din tinereţe , superioare însuşiri de reflecţie filozofică ,
trăire umană şi creaţie poetică.